Ο Στέφανος Ταμβάκης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις… Ιδρυτικό στέλεχος του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, παρασημοφορημένος μεταξύ άλλων από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο ως ένα εξαιρετικά ενεργό μέλος της ελληνικής κοινότητας της Αιγύπτου, αφού από το 1984 εκλέχθηκε Κοινοτικός Επίτροπος της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξάνδρειας, της οποίας έγινε πρόεδρος το 1990 σε ηλικία 38 χρονών, έχοντας να επιδείξει σπουδαίο και αναγνωρισμένο έργο.

To Hellenic Daily News είχε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με αυτή την εξέχουσα μορφή του ομογενειακού Ελληνισμού.

Αισιόδοξος για τη διατήρηση και εξάπλωση της πολιτιστικής μας ταυτότητας σε όλη την Οικουμένη, δεν διστάζει να στηλιτεύσει τις αγκυλώσεις της ελληνικής γραφειοκρατίας, που δεν επιτρέπει σε πολλούς Ομογενείς να συνεισφέρουν στην πατρίδα, ενώ κρούει παράλληλα και τον κώδωνα του κινδύνου για κοινότητες, όπως η δική του, που μειώνεται σε αριθμό μελών διαρκώς.

Όπως μας αποκάλυψε, πρόσφατα παρέδωσε στη νέα ελληνική κυβέρνηση σχέδιο νόμου για να προωθηθεί, επιτέλους, το ζήτημα της ψήφου των Ομογενών.

Διαβάστε τη συνέντευξη:

Hellenic Daily  News: Κύριε Ταμβάκη, οδεύοντας πια προς τα μέσα του 21ου αιώνα, θα θέλαμε να μας συγκρίνετε τις ανάγκες, αλλά και τα προβλήματα, του σύγχρονου ομογενειακού Ελληνισμού, με αυτά του προηγούμενου αιώνα. Έχετε λόγους που σας κάνουν να αισιοδοξείτε για ένα καλύτερο μέλλον;

Στέφανος Ταμβάκης: «Κάποια από τα προβλήματα που αντιμετώπιζε τον 20ο αιώνα, ο Έλληνας του εξωτερικού δυστυχώς ακόμα συνεχίζονται και στο 21ο αιώνα. Ο Έλληνας του εξωτερικού στις χώρες υποδοχής οπού ζει και δραστηριοποιείται έχει να αντιμετωπίσει προβλήματα που αφορούν το επαγγελματικό και οικογενειακό του μέλλον ενώ έντονο είναι και το πρόβλημα της προσαρμογής του. Παράλληλα όμως καταβάλλει φιλότιμες προσπάθειες προκειμένου να  διαιωνιστεί  η  ελληνική γλώσσα,  τα ήθη και τα έθιμα, και γενικά η ελληνική παιδεία. Το σήμερα είναι πολύ πιο αισιόδοξο από το εχθές.

Η νέα  γενιά είναι πιο καταρτισμένη, πιο εξειδικευμένη έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εποχής μας. Η εξέλιξη της τεχνολογίας, του διαδικτύου,  των πολυμέσων, των ΜΜΕ και των ΟΜΜΕ έχει γίνει τρόπος ζωής.  Όλα αυτά τα καταπληκτικά «εργαλεία» μας δίνουν την δυνατότητα να παρακολουθούμε, να επικοινωνούμε, να βιώνουμε την ιδία στιγμή, ότι διεξάγετε στην Μητέρα Πατρίδα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.

Η σύγχρονη τεχνολογία έχει  κάνει την διαφορά στην σημερινή εποχή, καθώς έχει  φέρει όλους τους Έλληνες και Φιλέλληνες που ζουν«εκτός και εντός των τειχών» πιο κοντά και αυτό είναι πολύ αισιόδοξο και ιδιαίτερα ευχάριστο.

Τα προβλήματα μετεγκατάστασης στην Μητέρα Πατρίδα συνεχίζουν να υφίστανται. Όταν κάποια στιγμή επιστρέψει ο Απόδημος Έλληνας στην Ελλάδα έχει να αντιμετωπίσει μια αδικαιολόγητα «δυσκίνητη» γραφειοκρατία. Ιδιαίτερα εάν σκεφτεί  επαγγελματικά να δραστηριοποιηθεί ξανά, στην Ελλάδα.  Πολλοί νομίζουν ότι οι Έλληνες του εξωτερικού είναι μόνο προνομιούχοι και ότι  δεν πληρώνουν φόρους, ΕΝΦΙΑ και ότι άλλο αφορά τα περιουσιακά τους στοιχεία. Αυτό όμως είναι μύθος. Ο Έλληνας του εξωτερικού αντιμετωπίζεται με τον ίδιο σχεδόν τρόπο, όπως γίνεται με τον Έλληνα που ζει μόνιμα στην Ελλάδα».

Ποιο ήταν το όραμα του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, του οποίου υπήρξατε ένα από τα ιδρυτικά στελέχη; Θεωρείτε ότι σήμερα με την ίδια μορφή που είχε στο παρελθόν θα ανταποκρινόταν στην αποστολή του;

«Το όραμά μου για το ΣΑΕ, μετά από την πολύχρονη ενασχόληση μου με ότι αφορά τον Έλληνα του εξωτερικού, Ομοσπονδίες, Οργανισμούς, Κοινότητες και Σωματεία, με έχει κάνει να σκέφτομαι πιο πρακτικά, πιο ρεαλιστικά. Άποψη μου είναι ότι  το ΣΑΕ πρέπει  να λάβει μια καθαρά Συμβουλευτική, Γνωμοδοτική και Διεκδικητική ιδιότητα- πρωτοβουλία, έτσι ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό, ευέλικτο και πάνω από όλα οικονομικά ανεξάρτητο. Θεωρώ επίσης ότι πρέπει να είναι αυτοχρηματοδοτούμενο προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες του Απανταχού Ελληνισμού. Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι είχα την τιμή να ήμουν αιρετό μέλος του Δ.Σ. του Ιδρυτικού Συμβουλίου, ως  Πρόεδρος της Περιφέρειας Αφρικής-Ασίας, με πρώτο Πρόεδρο του ΣΑΕ τον αείμνηστο μεγάλο Έλληνα πατριώτη τον Αντρέα ‘Αθενς» .

Στην παγκοσμιοποιημένη και πολυπολιτισμική κοινωνία, ποια θέση έχει ή πρέπει να καταλάβει, ο Ελληνισμός; Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ποιον ρόλο μπορεί να διαδραματίσει; 

«Ο Ελληνισμός μπορεί και οφείλει να πορευθεί στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη πολυπολιτισμική κοινωνία της γνώσης, της τέχνης, του πολιτισμού και της επιστήμης, υιοθετώντας τα θετικά και απορρίπτοντας ότι είναι αρνητικό και ανωφελές. Μπορεί ο Έλληνας  να γίνει μέλος αυτής της σύγχρονης και διαφορετικής κοινωνίας, διότι  δεν υπάρχει ο φόβος αφομοίωσης ή εξαφάνισής του.

Ευτυχώς ή δυστυχώς ο Έλληνας, όπως σωστά είχε ειπωθεί, «είμαστε λαός ανάδελφος». Αυτή λοιπόν η μοναδικότητα μας δίνει την δυνατότητα, να μπορούμε να ζούμε μεταξύ των σύγχρονων κοινωνιών της εποχής μας, χωρίς να διατρέχουμε τον φόβο της αφομοίωσης. Σημαντικό ρόλο στη διαιώνιση και στήριξη του Έθνους μας, είχε και έχει η Εκκλησία. Η Ορθοδοξία.

Ο Έλληνας ζει με το γαλάζιο της θάλασσας και του ουρανού της Ελλάδος, αναπνέοντας την μυρωδιά του λιβανιού και των αγριολούλουδων της ελληνικής φύσης. Μέγιστο ρόλο διαδραμάτισε για το Έθνος και την Πατρίδα, το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Η Οικουμενικότητά του, αγκαλιάζει με αγάπη και σύνεση τον Απανταχού Ελληνισμό, προσφέροντας απλόχερα πρακτικές λύσεις στα προβλήματα και  προβληματισμούς του κάθε Έλληνα που ζει μακριά από την πατρίδα, συμμετέχοντας  ανελλιπώς στην καθημερινή  ζωή.  Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, μαζί με όλα τα Ορθόδοξα  Πατριαρχεία μας, αποτελούν την του «Θεού Ορθόδοξη Εκκλησία», σκιαγραφούν και οριοθετούν την έννοια του Ελληνικού Έθνος και της Πατρίδας».

Αιγυπτιώτης Ελληνισμός, ένα τεράστιο κεφάλαιο της ιστορίας μας, με ελάχιστους όμως πια, όπως εσείς, που έχουν απομείνει οι οποίοι και φυλάνε «Θερμοπύλες». Θα έπρεπε το ελληνικό κράτος να στρέψει το βλέμμα του και να προβεί σε κάποιες ενέργειες κατά τη γνώμη σας, τόσο προς την Αίγυπτο όσο και προς τον Ελληνισμό της Αφρικής;  

«Η ερώτηση σας είναι καίρια, μου δίνει την ευκαιρία να αναφερθώ στις «Θερμοπύλες», που καλά έως σήμερα τουλάχιστον, διαφυλάσσουμε. Οι ιστορικές κοινότητες και οργανισμοί της Μέσης Ανατολής και της  Αφρικής είναι γνωστό σε όλους μας ότι αριθμητικά, φθίνουν, παρόλο που  τα περισσότερα προβλήματα όπως το συνταξιοδοτικό, το στρατολογικό, η λειτουργία ελληνικών σχολειών, εκκλησιών και άλλων κοινωνικών και παροικιακών προβλημάτων έχουν κατά κύριο λόγο επιλυθεί, λόγο των πολύ καλών διακρατικών σχέσεων που επικρατούν.  

Προσωπικά θεωρώ ότι  το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κοινότητες και οι οργανισμοί μας, είναι η διασφάλιση της μεγάλης ακίνητη περιούσιας των. Οι έως τώρα «κρατούντες»  θα έλεγα,  διαφυλάσσουν τις Ελληνικές Κοινοτικές περιουσίες. Όμως τι «μέλλει γενέσθαι» στο εγγύς μέλλον, όταν η αποψίλωση και η διαρροή του Ελληνισμού της Μέσης Ανατολής και Αφρικής κορυφωθεί; Πιστεύω μου είναι ότι η Ελληνική Πολιτεία πρέπει να προνοήσει και να έχει έναν έτοιμο μηχανισμό που θα  καταγράψει, αξιοποιήσει και θα συνδιαχειριστεί με τους υπάρχοντες Ελληνικούς Οργανισμούς και το  Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής, το μέλλον αυτής της αναντικατάστατης ελληνικής παροικιακής  περιουσίας».

Ψήφος των Ομογενών. Ένα χρόνιο ζήτημα που αγνόησε η προηγούμενη κυβέρνηση, δείχνει όμως να στηρίζει η νέα. Ποια είναι η γνώμη σας επ’ αυτού;

«Θεωρώ ότι όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις τα τελευταία τουλάχιστον, δεκαπέντε χρόνια, προσπαθούν να φέρουν και να ψηφίσουν νομοσχέδιο στην ελληνική Βουλή που αφορά στην ψήφο των Αποδήμων ανεπιτυχώς. Για ποιον λόγο; Διότι δεν έχουν συνεργαστεί όσο θα έπρεπε με την απανταχού ομογένεια, ακούγοντας την άποψη και τους προβληματισμούς της.

Το πώς δηλαδή θα ψηφίζει ο Έλληνας του εξωτερικού από τον τόπο διαμονής του, στήνοντας κάλπες στα κατά τόπου Προξενεία και Ελληνικούς Οργασμούς και με την Επιστολική ψήφο, κάτι που ευρέως εφαρμόζεται όχι μόνο σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στα αναπτυσσόμενα κράτη.Εμείς ως ΣΑΕ και μέσα από Γενικές και Περιφερειακές Συνελεύσεις  Συνελεύσεις, κατόπιν πολύχρονου και γόνιμου διαλόγου με την Ομογένεια σε συνεργασία με Ομοσπονδίες, Κοινότητες και Οργανισμούς, λάβαμε σοβαρά υπόψη όλες τις προτάσεις και τους προβληματισμούς  τους οποίους καταγράψαμε. Στη συνέχεια σε συνεργασία με έγκριτους συνταγματολόγους συντάξαμε Σχέδιο Νόμου που αφορά στην Επιστολική ψήφο, τον τρόπο του ψηφίζειν και ψηφίζεσθε.

Η Ομογένεια μπορεί και πρέπει να ψηφίζει υποψηφίους βουλευτές που θα προέρχονται από την ίδια την Ομογένεια. Αυτό το Σχέδιο νόμου το παρέδωσα την περασμένη εβδομάδα και στον νέο ΥΦΥΠΕΞ υπεύθυνο για τον Απόδημο Ελληνισμό κ. Αντώνη Διαματάρη με την διακαή ελπίδα ότι θα βρεθούν «ευήκοα ώτα» για να ακούσουν και να κάνουν πράξη, το χρόνιο αυτό αίτημα μας.»

Πώς κρίνετε τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, υπό το πρίσμα της προάσπισης της ομογένειας αλλά και της προώθησης του Ελληνισμού στο παγκόσμιο στερέωμα;

«Νομίζω ότι επανέρχονται στο προσκήνιο και συζητούνται θετικά όλα τα θέματα που αφορούν την Ομογένεια, την επιστολική ψήφο και γενικά ότι αφορά την οργάνωση και το μέλλον του απανταχού Ελληνισμού. Ελπίζω ο ενθουσιασμός, οι προσπάθειες να συνεχίσουν και γρήγορα να γευθούμε τους καρπούς των πολύχρονων προσπαθειών και αγώνων που αφορούν το σήμερα και το αύριο του Έλληνα που ζει στο Εξωτερικό».  

Είναι κλασική η δημοσιογραφική ερώτηση. Εάν ήσασταν πρωθυπουργός της Ελλάδας ποια θέματα θα  δρομολογούσατε με γνώμονα το μακροπρόθεσμο όφελος της πατρίδας και των Ελλήνων πολιτών; 

«Εάν και δεν συνηθίζω να απαντώ σε υποθετικές ερωτήσεις, η πρώτη ενέργεια που έρχεται στο μυαλό θα ήταν να δημιουργήσω ένα Σχέδιο Νόμου που να αφορά τον Απανταχού Ελληνισμό και την Ομογένεια. Ένα σχέδιο  νόμου που θα στήριζε τις Εθνικές μας θέσεις, την οικονομία και την ευημερία της πατρίδας μας. Ένα νομοσχέδιο το οποίο οραματίζομαι ότι θα ψηφιστεί ομόφωνα από την ολομέλεια της Βουλής.

Κλείνοντας θα ήθελα να σας ευχαριστήσω ιδιαιτέρως για την  φιλοξενία και κάθε επιτυχία  σας εύχομαι στο πολύτιμο έργο σας».